Adaptacja w naszym przedszkolu przebiega w poszanowaniu potrzeb, emocji i granic dziecka. Rozpoczynamy ją już w czerwcu, podczas pierwszego spotkania z rodzicami, na którym omawiany jest harmonogram oraz sposoby łagodnego przejścia do nowego środowiska.
Początkowy kontakt dziecka z przedszkolem odbywa się w towarzystwie rodziców, których obecność zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Przez pierwszy, wrześniowy tydzień, przyszłe
przedszkolaki wraz z opiekunami poznają placówkę i pracującą w niej kadrę (nauczycieli, pomoce, dyrekcję).
Kolejne tygodnie to stopniowe, zgodne z potrzebami dzieci i rodziców, przedłużanie samodzielnego pobytu. Dajemy przedszkolakom przestrzeń na łzy i tęsknotę, na wyrażanie
swojego smutku i potrzeb. Z czasem dzieci uświadamiają sobie, że mama i tata nie znikają na zawsze i że wrócą po swoją córeczkę czy synka.
Harmonogram adaptacji: 1. tydzień września (od wtorku do poniedziałku kolejnego tygodnia) – dzieci przebywają w placówce w obecności rodziców, opiekunów lub osób wspierających – poznanie nauczycieli, pomocy, dzieci w grupie, placówki. 2. tydzień września (od wtorku do poniedziałku) – samodzielne przebywanie dzieci w przedszkolu od śniadania do obiadu – sugerowany odbiór w tym czasie podyktowany jest potrzebą stopniowego wchodzenia w nowe środowisko. 3. tydzień września (od wtorku do poniedziałku) – samodzielne przebywanie dzieci w przedszkolu od śniadania do podwieczorku. 4. tydzień września – wprowadzenie dyżurów porannych i popołudniowych dla osób korzystających z przedszkola w skrajnych godzinach pracy.
Adaptacja do przedszkola to proces, trudny moment dla dziecka oraz jego rodziców.
Najważniejsze w nim jest zaufanie, poczucie, że Państwa dzieci są w bezpiecznym miejscu, pod opieką odpowiednich osób. Dlatego tak istotne jest przechodzenie z bezpiecznego środowiska domowego do świata przedszkola: stopniowo, bez pośpiechu, uważnie oraz wspólnie.